Sommar, sol och semester!

Efter att jag fick veta vad det var som orsakade min infektion på hjärnan har jag haft en oro om hur kroppen skulle hantera nästa gång jag fick en herpes infektion i kroppen. En onsdag för ett par veckor sedan kände jag av det välbekanta pirret i överläppen. Jag kunde inte göra mer än att hoppas på det bästa samt använda munsårsplåster. Torsdagen vaknade jag med en väldans huvudvärk, så det var bara till att stanna i sängen. På eftermiddagen när huvudvärken började släppa tog jag mig till toaletten och tittade mig i speglen. Större delen av överläppen var svullen, mätte svulnaden och den var nästan 1 cm hög! 
Ringde och bokade ett läkarbesök, vi herpesinfektioner behöver man, om man behöver läkemedel, starta kuren inom 48 timmar efter första känningarna. Läkaren förstod min oro och såg ingen anledning till att inte starta en kur. När jag sedan skulle hämta ut medicinen på apoteket, visade det sig att hon skrivit ut högsta tillåtna dosen. Apotekeren var först tveksam, men efter att ha kontrollerat dosen, fick jag ut medicinen. 
Som jag som ungdom hade stora problem med herpesutbrott i mun och svalj, mindes jag tabletternas smak och dess blåa färg. Men numera fanns det tack och lov andra märken. 
Efter min sjukdom har det blivit en vana att alltid läsa bipacksedlen när jag får nya mediciner, vilket jag även gjorde denna gången. Som den vanligaste biverkningen stog huvudvärk upptagen, kul tänkte jag. Som om jag inte redan har nog av det...
Kvällen kom och huvudvärken steg, som en försäkringsåtgärd tog jag hinken med mig upp till sängen. Vilket jag dagen efter va glad för...
Det räckte att bara öppna ögonen när klockan ringde för att huvudvärken skulle få mig att spy. Så det blev ännu en dag i sängen. 
 
Men nu har jag haft det första utbrottet, kraftigt både till den fysiska reaktionen och till min reaktion på medicinen. Så den oro och fasa jag känt inför och under utbrottet var både överdrivet, men också befogat. När jag låg hemma i sängen på fredagen, var en av frågorna jag funderade över; kommer huvudvärken "bara" från medicinen eller har infektionen krypit in på hjärnan igen? 
 
Tack och lov var det "bara" medicinen som var anledningen till den extrema huvudvärken. Läppen har läkt till viss del, men det syns än. Men läpparna brukar  ta tid innan de läker ihop även på djupet. 
 
Men nu laddar familjen inför semestrar med både sol och värme... 
 
Hoppas att ni alla får en härlig sommar!